dimarts, 26 de maig del 2015

"Neix una entitat dedicada a l'atenció d'infants afectats d'autisme", titular a Mollet a mà

El setmanari Mollet a mà va estar present a l'acte de presentació de l'Associació TEAcords, del dissabte 16 de maig,  en va prendre bona nota i ho va transmetre amb les següents paraules i imatges. Des d'aquí, volem expressar el nostre agraïment al seu treball.


El Centre La Marineta va acollir dissabte passat a la tarda l’acte de presentació de l’Associació TEAcords, una entitat que vol impulsar projectes per millorar la qualitat de vida dels infants afectats d’autisme i de la Síndrome d’Asperger. L’associació, formada per les famílies dels nens i nenes afectats i pels professionals que els atenen, es va gestar ara fa un any, a partir de la necessitat que tenien els pares de compartir les seves experiències. “L’entitat ens aporta comprensió, és reconfortant per a tots nosaltres”, explica Maria José Danoz, mare integrant de l’associació, “encara que expliquis els teus neguits a altres pares o als teus familiars, si no tenen un fill com els nostres, no t’entenen”.

Miguel Gómez, terapeuta i president de l’entitat, insisteix en la necessitat de la coordinació entre els pares i els professionals per al tractament dels infants amb autisme. “Intentem que els nens puguin establir lligams amb les altres persones, d’aquí que al ajuntar-nos pares i professionals puguem tenir una visió més completa i cadascú pot fer la seva aportació”, indica Gómez. L’entitat neix al voltant de 10 famílies amb infants afectats, però a les reunions de reflexió que organitzen es reuneixen més persones, ja que són obertes a tothom. “És un començament discret i humil, però entre els membres de l’associació s’estableixen vincles molt intensos”, puntualitza Miguel Gómez.
A l’acte hi va assistir l’alcalde de Mollet, Josep Monràs, que va valorar molt positivament el naixement d’aquest nou lloc de trobada per a les famílies amb fills amb autisme. “És un encert, que pugueu compartir els vostres neguits i angoixes, i donar-vos suport els uns als altres, considero que la nova entitat serà molt bona per als vostres fills, però també per a vosaltres mateixos”, va dir Monràs als pares que formen l’Associació TEAcords.


En aquest enllàç podeu trobar l'artícle de Mollet a mà:
http://molletama.cat/not/12703/neix-una-entitat-dedicada-a-l-rsquo-atencio-d-rsquo-infants-afectats-d-rsquo-autisme/#st_refDomain=m.facebook.com&st_refQuery=


















dimarts, 19 de maig del 2015

El curiós incident del gos a mitjanit



EL CURIÓS INCIDENT DEL GOS A MITJANIT AL TEATRE LLIURE DE GRÀCIA
Hem tingut la gran sort de gaudir d'aquesta obra del 9 d'abril al 24 de maig al Teatre Lliure de Gràcia. És una adapració teatral de la famosa novel.la de Mark Haddon amb un bon currículum de premis, considerada una de les millors obres juvenils amb més de 2 milions d'exemplars venuts el primer any.
"El curiós incident...", dirigida per Julio Manrique, ha exhaurit entrades quatre dies després de l'estrena,  per aixó Teatre Lliure, va decidir ampliar-la amb dotze funcions més.
I es que no és d'estranyar aquest éxit, ja que et trobes amb una gran feina, plena d'emocions, amb un muntatge d'escena curiós i sorprenent com la mateixa història, que en poc més de dos hores et transporta d'una manera molt especial al món de l'autisme. Amb un ball d'emocions i una sensibilitat indescriptible, et transmet en tot moment el que en Cristopher sent, les seves pors i les seves inseguretats queden plasmades d'una forma tendre i amb el joc d'imatges, sons i música envolta la sala amb l'esperit noble i innocent del protagonista. Com pot ser que un personatge incapaç de mostrar emocions, pugui emocionar d'una manera absoluta a l'espectador?. Aquesta magia t'arriba, i en tot moment vius en primera persona el que viu aquest noi de 15 anys. Els seus gestos, les seves mirades, les seves reaccions...arriben directament al cor, deixant a tota la sala inmersa en un laberint que convina la fantasia, l'angoixa i les ganes de fer front a un mon hostil o confús pel protagonista.
Amant de Sherlock Holmes, de les matemàtiques i apassionat de les estrelles i l'univers, és un noi extraordonariament diferent, capaç de fer front per primera vegada tot sol, a una aventura que per nosaltres seria una cosa més del dia a dia, peró per a ell suposa trobar-se més que mai davant de situacions que el porten a l'extrem de la desesperació. Em quedo amb la frase final de l'obra que repeteixen una vegada i una altre els personatges: "Aixó vol dir que sóc capaç de fer qualsevol cosa".
Resumint l'adaptació, puc dir, que em queda la sensació de haver estat inmersa en aquest ball de sensacions d'en Cristopher, juntament amb un munt d'emocions, diversió, sentiment...plena de ritme. Només puc dir que tot el públic va acabar aixecant-se amb aplaudiments a la magistral interpretació de Pol López,  una nit d'interminables aplaudiments amb un nus a la gola i llàgrimes als ulls. Desde aquí FELICITATS a tot l'equip per aquesta feina tan enérgica com angoixant, trepidant i humana.

Maria José Danoz

dimecres, 6 de maig del 2015

El 16 de maig, día de la presentació de TEAcords a Mollet del Vallès

D'aquí uns díes, el dissabte 16 de maig, a les 18:00h, al Centre Cultural La Marineta, situat a la Pl. de l'Església, 7 de Mollet del Vallès, farem un acte de presentació de l'associació TEAcords.



Ara fa un any que un grup de pares de nens afectats amb Trastorn de l'Espectre Autista i professionals que es dediquen a treballar en aquest camp de la salut mental, vàrem  decidir-nos  a crear una associació -associar-nos-, sense ànim de lucre, amb l'ànim d'articular esforços, prendre iniciatives, impulsar projectes, amb la finalitat de millorar la qualitat de vida dels subjectes amb autísme i de les persones que, de diferent manera, formen part del seu entorn familiar o social, de manera que la implicació de les diferents persones -pares, educadors, professionals, voluntaris, acompanyants terapèutics, institucions...- tingui l'efecte com de taca d'oli, en el benestar personal dels subjectes afectats d'autisme.

Un primer aspecte que ens interessa remarcar i que tenim com a punt de referència, és que considerem que el nostre fill no és un "autista" -entés com una etiqueta, estigma, que no contempla el subjecte- sinó que és, en primera instància, un subjecte que sí, que està afectat d'autisme. Diríem que no existeix l'autisme en singular, existeix el subjecte, un per un, en una posició autista. En aquest sentit, entenem l'autisme com una manera que té el subjecte de construir-se una realitat i de situar-se en el món.

Aquesta diferenciació, per a nosaltres, és fonamental i ens permet tractar als nostres fills com a subjectes   de plé dret i amb dignitat, això sí, subjectes amb les seves particularitats -no n'hi cap d'igual- i que tenen dificultats importants a l'hora d'establir el lligam amb l'altre i el lligam social, cosa que es mostra en les particulars maneres d'entrar en el món del llenguatge.

Els pares podem compartir, entre nosaltres, la difícil i dolorosa experència del que representa intentar establir el vincle afectiu i personal que s'estableix en el primer temps de vida del fill, què és el temps de constitució del subjecte, i trobar-nos amb que el fill presenta notables dificultats per a teixir una sèrie d'experiencies què són la base per a accedir a la comunitat dels humans que tenim un llenguatge en comú.

Aquesta experiència, ens fa més sensibles al que representa establir una relació, un vincle, un lligam i vetllem perquè els nostres fills, que és en aquest aspecte on mostren especial dificultat, puguin trobar maneres pròpies de poder entrar en la relació social.

L'associació TEAcords és conscient que la nostra finalitat implica treballar, plegats, amb les persones, professionals, voluntaris, entitats o institucions que acullen o hi tenim relació a través dels nostres fills. Per això, en l'acte de presentació, hi haurà representació de l'Ajuntament de Mollet del Vallès, amb la presència de l'Alcalde, Josep Monràs i la Regidora de Salud, Alícia Domínguez, de l'Equip d'Assessorament Psicopedagògic -l'EAP de la zona-, Dolors Puig,  de l'Associació TEAdir, Ivàn Ruíz (presentarà un escrit),  del Centre de Desenvolupament Infantil i d'Atenció Precoç -CDIAP Mollet-, Fuen Morales i Núria Rivera i de l'Associació TEAcords, Pilar Mateos i Miquel Gómez.

L'acte de presentació de TEAcords, serà un intent d'explicar què fem i què volem fer, com associació, tant per les persones que pensin que els hi pot interessar associar-se, per les persones que s'identifiquin amb les finalitats de l'associació, com per a oferir la nostra disposició a treballar amb persones, professionals o institucions amb qui  poguem establir acords.

Ens agradaría que ens acompanyèssiu en aquest acte, on us intentarem transmetre l'especial significació que tenen per a nosaltres les primeres passes de TEAcords.

Hi sou convidats, us hi esperem !!

dilluns, 16 de febrer del 2015

Crear-se un ordre, amb els objectes que l'interessen, per al nen amb autísme, pot ser una manera d'afrontar l'imprevisible


Els nens en posició autista, donades les seves dificultats per apropiar-se del llenguatge, del què se'n podrien servir per a posar el seu món en ordre i poder entrar a relacionar-se amb els altres, a través dels objectes on hi centren el seu interès, poden establir accions, recorreguts que repeteixen i que venen a ser  elements amb els que troben una manera d'ordenar algún aspecte del seu món, on es poden recolzar per a fer front a alló de la realitat o de la relació amb l'altre que pot viure com una amenaça, quelcom imprevisible o incontrolable.
Per aquesta vía, podem pensar que el que per a gran part de la gent els hi pot semblar una repetició sense cap sentit, per al nen amb autisme pot representar com una autoteràpia per a suportar l'angoixa que li representa haver de respondre a la demanda de l'altre o a la realitat que se li presenta com a diferent al que ell pensa o vol.
Així, per exemple, hi havia un nen que cursava P-3, l'escola normal, que en la consulta amb un psicoanalista, mostrava interès per les lletres i els números, cosa que encara no entrava en el programa escolar de manera específica. Amb les lletres i números que trobava en unes plantilles que es podíen buidar, organitzava una sèrie de lletres i números, fent una filera, una al costat de l'altre, que identificava verbalment i repetía cada cop que hi afegia un nou element. Mentre seguía aquest comportament repetitiu, el terapeuta també els nombrava i podía introduir alguna variació verbal o rectificació, que ell incorporava sense haver de dir-li que ho fés. Per exemple, estava disposat a admetre que si la lletra N la girava, es convertía en una Z, o que la lletra M, si la capgirava, es convertía en una W.
Amb el ritual que havía inventat, se sentía protegit de la possible demanda intrussiva de l'altre, i li servia com de flotador a l'hora de navegar a través del llenguatge, amb el que podía aventurar-se a aprendre.

divendres, 16 de gener del 2015

Xerrada sobre el suport a la inclusió, de Neus Carbonell


Xerrada presentada per la Neus Carbonell, psicòloga i psicoanalista experta en autisme i co-autora amb l'Ivan Ruiz del llibre "No todo sobre el autismo"celebrada el 10/12/14 en el marc del seminari de la xarxa de professionals que donen suport a la inclusió a l'escola ordinària, organitzat per l'EAP-Vallès Oriental de Montmeló i amb la col·laboració del CDIAP MOLLET.

Crònica: Fuensanta Morales Moya. Directora del CDIAP MOLLET

Suport a la inclusió, la nostra”

Parlem d’inclusió al referir-nos a l’autisme perquè l’escolarització dels nens que pateixen aquest trastorn sempre requereix tenir en compte diferents aspectes.
El nen afectat d’autisme té moltes dificultats per incloure’s en un univers humà fet de llenguatge, en tant primera institució que ens acull i ens humanitza. Es tracta d’una dificultat per accedir al llenguatge en tant que vincle amb l’Altre i com a eina que dona sentit al mon que ens envolta.



En l’esser humà el mon simbòlic ocupa el lloc del mon natural dels instintsEn l’esser que parla el llenguatge desallotja als instints. La prematuritat de la cria humana fa que per a la seva supervivència depengui d’un altre que parla, la qual cosa altera la relació purament natural amb el mon instintiu pel que fa a la satisfacció de les necessitats. Mentre que en els animals aquestes necessitats estan pautades i predeterminades de forma genètica en l’espècie humana la satisfacció de les mateixes passa pel llenguatge (congost dels significants) i això forma la base de la formació de la subjectivitat humana.

Des de la psicoanàlisis es contempla una doble funció del llenguatge, d’una banda la funció simbòlica que fa al subjecte membre de la comunitat humana, i d’altra la que permet a l’esser humà construir-se un cos. Aquesta construcció té lloc en els primers anys de vida, quan sobre la base dels diferents àmbits de la criança i en relació amb l’altre, es va teixint un nus entre el cos i el llenguatge, a la manera de vasos comunicants on no es pot concebre l’un sense l’altre. No hi ha forma de fer-se un cos sense llenguatge El nen autista no ha trobat la manera dincloure’s en l’entramat del llenguatge, amb les dificultats que això comporta en relació al cos i a les seves funcions.

El fet de parlar té diferents implicacions: per parlar cal dirigir-se a algú, la qual cosa implica acceptar que un és diferent de l’altre, i per tant, tenir alguna noció del jo; parlar també vol dir suposar que l’altre té alguna cosa que un no té però que desitja i que li pot demanar, amb el que això implica de confrontar-se amb allò que no es té i al possible rebuig de l’altre. Així al parlar es posa en joc un desig propi a l’hora que un queda exposat al desig de l’altre. Finalment la paraula com signe de lligam, de vincle amb l’altre i, en definitivacom a signe d’amor. 



La porta d’entrada al llenguatge és la satisfacció. El llenguatge aporta aquest plus que va més enllà de la comunicació (els animals tenen els seus sistemes de comunicació pautats pels instints, funcionals però sense cap traça de subjectivitat). El vincle humà s’estableix mitjançant el llenguatge. Inicialment el balboteig del nadó és rescatat per l’altre i es va establint un lligam que fa entrar al nen de forma progressiva en el vincle del sentit i de l’amor.

El nen entra en el llenguatge mitjançant la imitació, mentre que en els nens afectats d’autisme aquesta entrada es pot donar mitjançant l’ecolàlia, que reflecteix la dificultat per parlar en nom propi i que es pot accentuar en moments d’angoixa. Davant d’aquestes situacions convé fer ús del llenguatge de la mateixa manera en que ho fa el nen: fent servir un to neutre i monòton, dirigint-se al buit i evitant dirigir-se directament  a la seva subjectivitat.

El nen autista pateix d’un rebuig a la inclusió i per això són els altres els que han de voler incloure’s en el seu mon tenint en compte la seva particularitat. Aquest plantejament implica deixar de banda els propis ideals (assumint la posició autoritària que s’amaga darrera de l’ideal). La inclusió implica de d’aquesta perspectiva crear unes condicions a l’escola que la facin suportable pel nen, tenint en compte diferents àmbits.


La relació del nen amb l’Altre, entenen aquest com la instància simbòlica que engloba l’univers humà fet de símbols i llenguatge i que ens dona un sentit que ordena el mon i ens el fa suportable. Tot nen autista té una relació difícil amb l’Altre, el que ocasiona que el mon se li faci en certa mida insuportable. Es tracta de veure quina és la relació que el nen té amb aquest altre i quin és el seu grau de consentiment, és a dir, quin és el possible accés que permet.

Al no disposar del llenguatge per posar ordre en el mon, el nen autista, per tal de suplir aquesta mancança, necessita d’un altre ordenat, regulat i gens capritxos. S’ha de veure si l’escola pot encarnar aquest Altre rigorós i no demandant. Trobar la manera de fer-li ofertes en lloc de demandes molt dirigides, ja que sovint la demanda de l’altre se’ls fa insuportable. De vegades convé fer servir a un tercer (per exemple un altre nen) com a intermediari per dir-li alguna cosa.


El nen autista es troba envaït pel gaudiProduccions com ara les endevinalles, els poemes o les cançons ens mostren el nus que s’estableix entre la satisfacció i el simbòlic. En el cas de l’autisme el sentit està absent i això fa que la satisfacció estigui massa present. Quan pot aparèixer alguna cosa del simbòlic la satisfacció queda temperada. Cal veure llavors si el nen ha pogut fer alguna aproximació entre el sentit i el gaudi.

És important veure si el nen mostra algun interès particular, si té algun objecte que li serveixi de suport. L’anomenat objecte autista fa de complement del cos, el nen no es pot desprendre d’ell sense angoixa perquè ho sent com una mutilació, però a l’hora fa de límit entre el seu cos i l’altre. Quan el nen té un objecte es fa més fàcil apropar-se a ell, així com intentar que aquest objecte pugui passar a formar part del circuit del mon.

De vegades també mostren una fixació per certs espais i s’angoixen quan han de sortir dels mateixos. En aquests casos és important veure que significa aquest espai pel nen i quina és la situació que se li fa insuportable i davant la qual ha de buscar aquest espai de refugi. Cal veure si es pot trobar algun objecte que li pugui facilitar aquestes transicions.


Un aspecte de gran importància és la relació que té el nen amb el seu cos. Cal valorar els aspectes relacionats amb les funcions corporals com ara el menjar, el control d’esfínters, els efectes que per a ell té el soroll, com és la seva mirada o veure si presenta inquietud motriu. La construcció del cos té a veure amb l’estadi del mirall, fita evolutiva mitjançant la qual el nen accedeix al reconeixement de la pròpia imatge al mirall que li permet tenir una imatge unificada de sí mateix, amb efectes de pacificació sobre el cos.

Algunes de les activitats envers les quals el nen manifesta un rebuig, com ara posar-se la bata o treure’s les sabates, tenen a veure amb els dificultats per diferenciar si aquests objectes formen part o no del seu cos, motiu pel qual és important treballar els efectes subjectius que per a ell poden tenir aquestes activitats a l’escola.

En molts casos de nens amb autisme ens trobem que hi ha una fascinació per la imatge però manca la identificació com a imatge pròpia. En nens molt tancats en el lloc de la imatge corporal el que hi ha és la bombolla, on el cos es troba encapsulat. En alguns casos d’autisme es fa una evolució cap a l’esquizofrènia, on no hi ha construcció corporal i es dona la vivència del cos fragmentat, desmembrat. És important tenir en compte aquesta diferència en relació a la construcció del cos.

dijous, 25 de desembre del 2014

Daniel y el árbol de Navidad, un conte de Núria Rivera







Daniel y el árbol de Navidad


La sala estaba repleta de niños, que sentados en el suelo, esperaban emocionados e inquietos que empezara la función. 

Los había de todas las edades: de tres años, de cuatro, de cinco. Los había más grandes: de diez y de doce y de dieciocho y veinte. También había papás y maestras incluso unos pocos abuelitos.

Todos esperaban lo mismo. A la señorita Mari Carmen, que como todos los años, desde hacía mucho tiempo, iba a contarles un cuento. Pero esta vez iba a ser especial porque sería el último.

La señorita Mari Carmen había sido la maestra de muchos de aquellos niños y también de sus papás. Era muy famosa en el colegio, la llamaban Cuentacuentos porque con sus historias había hecho que muchos niños se interesaran por la lectura.

Cuando entró la sala se unió en un aplauso. Se sentó en un gran sillón que había en mitad de escenario improvisado y cogió el libro que reposaba sobre una mesa auxiliar.

Todos los niños miraban expectantes, casi contenían la respiración. Todos, menos uno. Este, ajeno al grupo, daba vueltas por el fondo de la sala sin prestar atención, solo a sus manitas que aleteaba con ímpetu y emoción.

Desde un rincón, una mamá, lo miraba dar vueltas sin entender muy bien porque su pequeño Daniel no era como los demás niños.

La señorita Mari Carmen abrió el libro por el lugar en el que sobresalía una cinta de color rojo y dijo de pronto.

Érase una vez...

Leyó varios párrafos, el silencio era casi absoluto, el auditorio seducido la escuchaba embelesado, pero algo llamó su atención.

Uno, dos, tres, cuatro... Uno, dos, tres, cuatro...

Levantó sus ojos del libro. A lo lejos, una maestra corría tras un niño y pretendía sentarlo con el grupo. Pero el niño se revolvía y contaba una y otra vez. Estaba a lo suyo, aquel cuento no le interesaba.

La señorita Mari Carmen volvió a la lectura y entonó con misterio:

Los copos de nieve caían caprichosos, y los niños, detrás de los ventanales, miraban entre emocionados y temerosos las pisadas que se hundían en el gran manto blanco que en la noche había cubierto el jardín...

Su mirada volvió al fondo de la sala. El pequeño Daniel daba vueltas alrededor del árbol de Navidad y quiso coger una bola que lo tenía muy cautivado, pero la maestra no le dejó. Seguía en su empeño de sentarlo junto al grupo.

Cerró el libro con ambas manos. ¡Plof! El golpe seco que sonó despertó del ensueño al auditorio. Se levantó del sillón sin poder apartar la mirada de aquel niño, el árbol y la bola.

Ese es Daniel, siempre está solo —dijo un niño con gafas— .
 Nunca se junta con nosotros. 

Tal vez por eso, somos nosotros los que debemos ir a él —contesto. Dejó el libro sobre la mesa y se dirigió al público.

Hoy quería contaros como tres pequeños duendes del país del sol, descubrían la Navidad. Pero no lo haré.

Un gran ¡oh! retumbó en la sala. Era el último cuento que había escrito, ya no escribiría ni les contaría ninguno más. Todos querían escucharlo.

Hoy voy a irme allí —continuó la señorita Mari Carmen y señaló al fondo de la sala y al pequeño Daniel— y le voy a acercar la Navidad a aquel niño tan especial.


Salió del escenario y algunos niños la siguieron. Las maestras, desconcertadas porque su rutina se cambiaba, hicieron que los niños más pequeños formaran un círculo alrededor de la señorita Mari Carmen y el árbol de Navidad donde Daniel seguía en su empeño de contar y coger las bolas. No entendían porque tenía aquel juego tan absurdo.


Daniel no se inmutó ante la presencia de la Cuentacuentos, siguió a lo suyo. Pero está le tocó el hombro y lo llamó por su nombre. Cuando consiguió que el niño la mirara le hizo unos gestos extraños y le habló.







¿Quieres que te ayude? —cogió una bola de unas de las ramas del árbol y se la dio- ¿Esta bola es lo que quieres?.

El niño la cogió y la miró detenidamente, captando todos sus brillos y esbozó una sonrisa, la retuvo en una de sus manos.

Luego señaló arriba, al lugar más alejado del árbol. A la estrella que lo coronaba. Entonces, la Señorita Mari Carmen, cogió la manita del niño y dibujó en su pecho un movimiento que lo acompañó diciéndole:

Quiero la estrella.





Muchos niños que estaban sentados en la rueda repitieron el gesto sobre sí mismos y dijeron en voz alta Quiero...

Un coro desajustado sonó en la sala y cada uno de ellos nombró una cosa: la bola, los regalitos, la piña, el ángel, las golosinas... 

El pequeño Daniel dijo un sí que quedó aplastado por el murmullo, pero la vieja Cuentacuentos le había escuchado y le entregó la estrella.

El niño atesoraba ambos objetos en sus manos, pero no dejaba de mirar algo que brillaba con hilos de colorines brillantes y caía sobre algunas ramas del árbol. 

Dejó caer la bola que rodó por el suelo y animado por la señorita Mari Carmen hizo un gesto parecido al que ella le había mostrado y señaló con su dedito la cinta que brillaba.





Ah, quieres el espumillón —cogió una cinta que sobresalía y se la dio.

El pequeño Daniel soltó entonces la estrella y con ambas manos cogió aquella extraña textura, la tocó y se la acercó a la cara.

Entonces un niño del grupo replicó:

¿Pero va a desmontar el árbol?

Tal vez Daniel no sabe qué es la Navidad, pero podemos enseñársela —contestó la señorita Mari Carmen—. ¿Queréis ayudarme?


Un niño se acercó con la bola que había rodado, se la puso a Daniel en las manos y le ayudó a colocarla en una rama del árbol. Va aquí, le dijo. 

Una niña cogió la estrella del suelo y se la dio, le dijo que se ponía en lo alto, para que así todos la vieran y se puso de puntillas, señaló el lugar más alto con sus dedos y Daniel levantó la estrella que tenía apretada en su mano, se estiró todo lo que podía, quería colocarla. 

Un papá se acercó, le ofreció sus brazos y le preguntó si lo ayudaba. Daniel elevó sus manos al aire y el papá lo alzó para que pudiera coronar el árbol con la estrella que brillaba. 

Después lo dejó en el suelo y otros niños se le acercaron y le ofrecieron el espumillón. Junto a ellos lo dejó caer sobre las ramas del árbol de Navidad.

Daniel reía y miraba aquel árbol con otros ojos. Dio varias vueltas a su alrededor, pero ya no lo tocó.

Entonces la señorita Mari Carmen miró a los niños de la rueda y a los papás, las maestras y a los abuelitos y les dijo:

Las palabras nos ayudan, aunque no a todos. Pero siempre podemos inventar la forma de entendernos. Es la magia que le ponemos a los gestos y el amor lo que nos llega al corazón.

La señorita Mari Carmen metió la mano en su bolsillo y le entregó a Daniel unas cartas (con los pictogramas del árbol de navidad, las bolas, la estrella y el espumillón), luego se despidió de todos con el gesto universal del adiós.


Feliz Navidad! Bon Nadal!!



Núria Rivera Nogales 

Diciembre de 2014