L'acte, estava organitzat per l'Associació TEAcords, amb la col·laboració de l'Ajuntament de Mollet del Vallès.
MÚSICA
I LOGOPÈDIA, MÚSICA I LES PARAULES, MÚSICA I LES VOCALITZACIONS, MÚSICA I EL
SO...
Els que coneixeu el Miquel, sabreu que és difícil dir-li que
no...aquest cop em va demanar poder parlar de la música i relacionar-ho amb el
treball de comunicació, de logopèdia...Però només intentaré fer un esboç de
quina manera incorporem a vegades la música i perquè ho fem
Molts pares quan ens presenten els seus fills, quan ens en parlen
diuen:
“Li agrada molt la música, no
mira les pel·lícules...excepte quan hi ha música, en general no fa cas a la
tele, però s’apropa quan hi ha anuncis amb música”... de
fet parlen de com els seus fills
es relacionen amb la música...
Hi ha alguns nens que
trien la música, s’apropen quan aquesta està present, a cançons determinades, o
aquells vídeos de cançons que poden escoltar una i una altra vegada.
Això que vosaltres, els pares, heu observat, nosaltres potser d’una
manera, inicialment, accidental, ho hem anat incorporant, com un element més
que els nens ens portàvem... Hi ha qui s’acompanya d’un cotxe, d’un animalet,
d’un potet i n’hi ha que ho fan d’una música, a vegades evident, com potser una
cançó i altres vegades no tan evident com poden ser certs sorollets (vocalitzacions,
copets amb objectes...)
Per tant, hi ha nens que porten la música o alguna cançó com un objecte
per anar pel món, un objecte sonor que els permet entrar en relació amb els
altres, un objecte sonor que poden agafar i a través del qual nosaltres ens
podem apropar...
Sabem que a través de les paraules, de l’entonació que cada persona li
dóna, podem captar que darrera d’una paraula, a part del que representa hi ha
una intenció per part de la persona que ho diu...
Això de més que transmetem amb
la veu hi ha molts nens que s’hi
proteixeixen.
En alguns d’aquests nens la paraula dita mitjançant la melodia d’una
cançó els permet escoltar el missatge, sense escoltar la intenció del qui ho
diu, així tenim molts exemples de nens que, inicialment, poden recollir si ho
diem cantant, o que poden marxar del despatx si ens despedim amb una cançó,
nens que poden deixar un malestar a través d’escoltar la seva cançó preferida...
A l’escola bressol tenim molts exemples de com les cançons marquen les
activitats, així com el seu inici i el seu final.
Per tant, observem que els nens que trien la música, poden escoltar les
paraules a través d’ella i suposo que la gran pregunta és si els permet parlar?
Parlar?
Parlar no és només encadenar un conjunt de sons formant una paraula,
parlar, és molt complexe i, a part, implica l’emissió, és a dir, deixar anar la
veu i això no sempre és fàcil.
Hi ha nens que els és molt més fàcil fer-ho posant un to de veu més
elevat, o imitant algun personatge o... amb música. La música els permet, a
alguns poder deixar anar la veu, però protegida per la melodia... és important
observar que per alguns nens, poder deixar a anar la veu, és una manera de
començar-se a relacionar amb ella.
Això que aparentment és simple són passos anteriors a l’emissió de la paraula, però que cal poder fer
i cal poder observar cada un com ho va fent, com si relaciona i què
permet... intercanvi de so a través de copets... l’emissió de sons, i d’aquí a vocals repetides i d’aquí a
vocals aïllades i d’aquí a l’oposició fonètica que és la base de la paraula i
d’aquí... cada un farà el seu propi camí en relació a la veu i a la paraula.
En el CDIAP hem iniciat, de manera experimental (perquè no sabem cap a
on ens portarà), un grup on posem en joc la música, els instruments, cançons i
imatges, per tal de facilitar la relació i comunicació, oferim un espai i
juguem amb la música, inventem cançons que acompanyen les seves accions i
escoltem...i els escoltem fent un ritme amb la pandereta, tocant una nota al
xil·lòfon, o fent sons, sons que acompanyen la música.
Hem observat que a vegades hi ha una demanda infinita d’una mateixa
cançó, que ofereix un continuïtat, una invariabilitat...però aquesta
cançó-objecte ens permet introduir silencis, petites esperes i... obrir la
possibilitat a noves cançons, a noves demandes...
Què ens permet la música? Sembla que per la seva estructura de
llenguatge i amb les seves característiques de melodia, timbre i ritme, pot ser
un mediador per poder entrar en relació amb la veu, amb la paraula, però
sobretot és un element que ens permet, amb alguns nens entrar en relació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
El teu comentari ens pot ser molt ùtil